Што значи „легитимитет“ во случајот на ЕУ?
Нормативен легитимитет: ЕУ останува најсилната архитектура за владеење на правото, заштита на конкуренцијата, потрошувачите, животната средина и дигитални стандарди. За мали/средни економии, тоа е „патоказ“ за институционално јакнење.
Економски легитимитет: ЕУ е најголем соседен пазар и извор на инвестиции/донаторска помош (IPA, кохезија за членки, грантови/заеми). Регулаторното усогласување дава предвидливост и поевтини финансии.
Политички легитимитет (кризна точка): Проширувањето е бавно, критериумите понекогаш изгледаат политизирани, а двојните стандарди ја еродираат верата во „мерит-базиран“ пристап. Тука настанува дилемата.
Заклучок: Легитимитет има, но кредибилитетот на процесот на проширување бара рестарт (помеѓу-степени, секторска интеграција, јасни рокови/бенефити за исполнети реформи).
Дали да се насочиме кон други партнери?
Не како замена за ЕУ, туку како стратешка диверзификација со црвени линии.
САД/Велика Британија: безбедност, одбранбена модернизација, кибер и критична инфраструктура; исто и капитал за стартапи/хардвер. Политички компатибилни.
Германија/Франција/Бенелукс/Нордиски (внатре во ЕУ): билатерални индустриски ланци, зелена транзиција, dual education. Ова е „скратен пат“ до ЕУ-пазарот.
Турција: логистика, текстил, енергетски коридори. Потребни јасни правила за конкуренција и државна помош.
Заливски земји: брз капитал за инфраструктура, енергетика, туризам. Внимавајте на транспарентност, валоризација на јавни средства и долгорочни обврски.
Јапонија/Јужна Кореја: чисти технологии, полупроводници, батерии, „lean“ индустрија. Помал политички ризик, високи стандарди.
Кина: голем пазар и финансии за инфраструктура.
Регионални иницијативи (ЦЕФТА, заеднички пазар на услуги/енергија): практични бенефити „утре наутро“ – трговија, гранични процедури, пазар на труд.
Ризици од „заобиколување“ без ЕУ сидро
- Регулаторна фрагментација → потешко пристапување до ЕУ-пазарот и поскапи финансии.
- Геополитички трошок → ризик од санкциски режими/усогласување.
- Зависност од нетранспарентни договори → „скриени“ долгови, условени концесии, рапидна политизација на инфраструктурата.
Затоа, курсот кон ЕУ не е преговарачка монета, туку основа; диверзификацијата е дополнение, не замена.
Каква стратегија има смисла?
- „ЕУ-плус“ пристап: забрзано усогласување со acquis и паралелни билатерални договори со членки за конкретни индустриски ниши (автомотив под-компоненти, ИКТ, агро-преработка).
- Енергетска диверзификација: интерконектори, ВЕ/СО/гас, складирање, ППА договори; намалување на ценовниот ризик и увозна зависност.
- Техно-суверенитет во критични области: облак со ЕУ-компатибилни стандарди, сајбер, идентитет/е-управа; избегнување lock-in со „црни кутии“.
- Финансиска мешавина: ЕУ грантови/заеми + ОЕЦД развојни банки + приватен капитал (со транспарентни ППП).
- Јасни црвени линии: нема договори што кршат ЕУ правила за конкуренција, јавни набавки и државна помош; безбедносни исклучоци за критична инфраструктура (5G, енергетика…).
- Мерливи чекори: KPI за владеење на правото, борба против корупција, дигитални дозволи, временски рамки – за да се конвертира политичката волја во кредибилитет кон партнерите.
ЕУ и натаму е највисокиот стандард и најсигурното сидро за стабилност, инвестиции и институционален квалитет. Но реалниот интерес бара паметна диверзификација: градење партнерства со Кина, САД, Јапонија, Јужна Кореја, Турција и умерено со земјите од Заливот – под услов сè да е компатибилно со европскиот курс.
Прашањето не е да се „сврти грбот“ на ЕУ, туку да се зголеми преговарачката моќ преку резултати дома и повеќе опции надвор. Тоа е рецепт и за легитимитет, и за развој.


