Анализа на една од најпознатите народни песни од Шар Планина
Во македонскиот усмен фолклор, планината често е повеќе од географски предел – таа е симбол, живо суштество со моќ да донесе судбина. Така и во оваа песна, која започнува со драматичната слика „се навали, се навали Шар Планина“, каде што природната сила ја потиснува и загрозува човечката егзистенција. Под тежината на планината остануваат тројца овчари, кои во очајот бараат милост.
Симболиката на тријадата
Песната ја гради својата драматургија врз симболиката на бројот три – тројца овчари, три молби, три релации на човекот со најблиските. Првиот овчар се повикува на жената, вториот на сестрата, третиот на мајката. Наизглед едноставна повторливост, но со длабока психолошка и општествена тежина: на кого му е најголемата жал?
Жената – жалба со рок
Првиот овчар го истакнува сопружничкиот однос. Жената е таа што „шест недели жали“. Тука народното творештво ја открива суровата реалност: љубовта на сопругата, колку и да е искрена, сепак има граница. Животот тера понатаму, тагата бледнее, а врз жената паѓа одговорноста да продолжи.
Сестрата – помеѓу фамилија и обврска
Вториот овчар ја повикува сестрата. Таа жали „до година“, што симболично означува обреден циклус – една календарска година на спомен и жалост. Така, сестрата останува дел од крвното семејство, но сепак е во границите на својот животен пат, со свои приоритети и ограничувања.
Мајката – безвременска жал
Кулминацијата доаѓа со третиот овчар, кој повикува на најдлабоката и најпримарна врска – мајката. Таа „дур’ довека, дури до гроба“ ја носи болката. Мајчинската љубов во песната е прикажана како вечна, како нераскинлив ланец меѓу животот и смртта. Со тоа, народната мудрост ја издигнува мајката над сите други релации, како последен и најсилен стожер на човечката емпатија.
Општествено огледало
Оваа народна песна не е само лирска приказна – таа е социјален документ. Таа го рефлектира традиционалното сфаќање на улогите на жената, сестрата и мајката во семејството и во заедницата. Преку едноставни стихови се исцртува цела антропологија на македонското село: улогата на сопружничката љубов, крвната врска со сестрата, и бескрајната мајчинска болка.
Вечна порака
Песната завршува со јасна и силна порака: жалоста на мајката е без крај. Ова не е само сентиментална нота, туку и порака за вредноста на мајчинската фигура во македонската култура. Мајката е таа што никогаш не престанува да жали, да љуби и да чува – дури и по смртта.
Со оваа песна, народниот поет на Шар Планина не само што ја опеал личната трагедија на овчарите, туку оставил универзално сведоштво за тоа кој жали најмногу – и која љубов е најсилна.
Се навали, се навали Шар Планина, ајде
се навали, се навали, Шар Планина.
Ми потисна, ми потфати три овчари, ајде
три овчара, три овчара, три чобана.
Први овчар, први овчар ѝ се моли, ајде
пушти мене, ај пушти ме, Шар Планино.
Имам жена, имам жена што ме жали, ајде
имам жена, имам жена, ќе ме жали.
Втори овчар, втори овчар ѝ се моли, ајде
пушти мене, пушти мене, Шар Планино.
Имам сестра, имам сестра, ќе ме жали, ајде
имам сестра, имам сестра, ќе ме жали.
Трети овчар, трети овчар ѝ се моли, ајде
пушти мене, пушти мене, Шар Планино.
Имам мајка, имам мајка, ќе ме жали, ајде
имам мајка, ќе ме жали.
Жена жали, жена жали шест недели, ајде
сестра жали, сестра жали до година,
мајка жали, мајка жали дур’ довека, ајде
мајка жали, мајка жали дури до гроба.